2014. július 26., szombat

Első találkozás a Fixometerrel

A blog olvasói közül bizonyára legtöbben tudják, mi a Fixometer. Akik nem, azok számára röviden: egy szoftverről van szó, amelyet össze kell kapcsolni bluetoothon keresztül egy NODE nevű eszközzel, (ez egy pici és könnyű műanyag borítású henger) és amely azt méri, hogy a girja mozdulatlan-e a használó kezében. Innen a név is: gyakorlatilag a fixációt jelzi a program fénnyel és hanggal egyaránt. 
Maga a szoftver a World Kettlebell Club terméke, a készüléket a VARIABLE Inc gyártja (egy csomó minden másra is használható, akit érdekel, olvasson utána:)). Nem meglepő módon a Fixometer fő propagálója ennek megfelelően Valerij Fedorenko, illetve a WKC. (A program egyébként ingyenes, csak a kütyüért kell fizetni.) 
A Fixometernek egyetlen kívánsága van velünk szemben: 03. másodpercen át 0.08G-vel gyorsítsuk a girját, azaz lényegében ennyi ideig mozdulatlannak kell lennie az eszköznek. 

A NODE egyszerű papírdobozban érkezik, hozzám mindenféle leírás nélkül jött. Ezzel együtt nem túl nehéz a kezelése, tekintve, hogy egyetlen gomb és a töltésre szolgáló port van rajta :) Három Androidos eszközre telepítettem a Fixometert, ezek közül kettő azonnal látta az NODE-ot és szépen össze is kapcsolódott vele, a harmadikkal viszont nem sikerült összekötnöm.

Az edzés folyamán hosszú ciklussal (dupla), nyomással, félszakítással (half snatch) és szakítással teszteltem a fixációt. 
A hosszú ciklus esetében a domináns kézzel tartott girjára szereltem a NODE-ot. Négy kört végeztem úgy, hogy csak a lökés után vártam meg a zöld jelzést, és négyet úgy, hogy a felvétel után is. A lassító hatás egyértelmű, és jól mérhető. Az általános 8 RPM helyett, amit általában tartok, most 7 illetve kb. 6,5 ismétlésre lassultam percenként. Az a tényező, hogy kertben, instabil talajon edzettem, itt nagyon hangsúlyossá vált, mert a Fixometer nem tűri a kisebb rezdüléseket sem, amiket a fűcsomókon csúszkálva nehéz kiiktatni. Nem tudom, hogy a technika ördöge tréfált meg, vagy tényleg mozgásban maradtam, de akadt egy-két ismétlés, aminél körülbelül 2 másodpercet kellett várnom a fixációra...

Az egykezes nyomásban volt a legkisebb különbség a méretlen és mért fixáció között. Noha itt nem számoltam ismétléseket, nem éreztem óriási különbséget a szokásos nyomás tempóm, és a Fixometerrel támogatott között. Valamelyest biztos lassult itt is, de nem számottevően. Ez nyilván annak is köszönhető, hogy az egykezes katonai nyomás alá sokkal könnyebb stabilitást vinni, mert nem ballisztikus gyakorlat, és csak egy kar "rángatja" az embert.

A félszakításban és szakításban egyértelműen nagyon nagy hatása van a mért fixációnak. Mivel a szakításnál a girja ívből és nem egyenesből érkezik a felső pozícióba, a teljes fixáció nehezebb feladat. Szakításban alapból sem vagyok szupergyors, elég pontosan ismerem a saját kényelmes tempómat: 17.5 RPM domináns kézzel, 16.5 a nem domináns kézzel. Ez egységesen 14 RPM-re lassult vissza (és még ennél is lassabb voltam egy kicsit a félszakításban). Ez meglehetősen nyögvenyelős szetteket eredményezett, mert időnként olyan érzésem volt, hogy perceket várok egy fixációra :)

Nagyon érdekes tapasztalat volt ez, mert egyrészt szembesít azzal, hogy mennyire ingatag a fej fölötti pozícióm, és mennyire sokat számít, milyen talajon dolgozom; másrészt viszont jóval kevésbé fáradtam el a szokásosnál a kevesebb ismétlés miatt, ergo lehetővé tesz hosszabb munkaszetteket, ami igencsak hasznos.
Biztos vagyok abban is, hogy a gyakorlat fel fog gyorsítani, azaz a későbbi Fixometeres szettek már nem lesznek ennyire lassúak.Idővel talán már nem is lesz szükség az eszközre a remek ismétlésekhez :)

Mindenkinek javaslom, hogy ha van rá lehetősége, próbálja ki az eszközt: az objekítv, robotikusan precíz visszajelzés az ismétléseinkről sok tanulságot hordoz magában a technikánkra vonatkozóan.
 


 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése